FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder14/03/2019

Hur mycket är 100 dagsböter?

Hur mycket är 100 gånger 100 dagsböter

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Regler om dagsböter finns i brottsbalkens 25 kap. 2 §.

Jag tolkar din fråga som att du undrar hur mycket 100 dagsböter utgör.

Det finns inget generellt svar på detta, då värdet på en dagsböter kan variera från fall till fall. Storleken på en dagsböter varierar beroende på den tilltalades ekonomiska förutsättningar. Faktorer som domstolen tar hänsyn till när den bestämmer hur stor en dagsböter i det enskilda fallet ska vara är till exempel:

- Inkomst
- Förmögenhet
- Försörjningsskyldighet

En dagsböter kan dock som minst vara 50 kr och som mest 1000 kr och en person kan dömas att betala som minst 30 stycken och som mest 150 stycken. Beroende på personens ekonomiska förutsättningar kommer alltså boten att bestämmas till ett belopp i det spannet. Har man dåliga ekonomiska förutsättningar får man betala mindre i böter. Bötesbeloppet kan dock aldrig bli lägre än 750 kr.

Exempel: Om dagsboten är bestämd till 100 kr och personen ska betala 100 stycken, ska den totalt betala 10 000 kr.

Hoppas du fick svar på din fråga! I annat fall är du varmt välkommen att ställa en ny eller kommentera nedan.

Med vänliga hälsningar

Julia AmundssonRådgivare