Hur minimerar man särkullsbarns rätt till arv?

Hej! Vi är gifta sedan 35 år. 2 barn. Min man har 2 särkullbarn sedan tidigare som han inte har någon kontakt med alls. Det är barnen som själva har valt detta. Därför vill han att de ska ärva så lite som möjligt. Vi skrev ett testamente för många år sedan där det står att den som överlever den andra ska sitta kvar i orubbat bo. Räcker det?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelserna om arv och fördelning av arv regleras i ärvdabalken (ÄB).

Särkullbarns rätt till arv

Enligt huvudregeln tar alla barn till arvlåtaren (din man i detta fall) lika lott av hans kvarlåtenskap när han går bort (2 kap. 1 § ÄB). Alla barnen, både era gemensamma samt särkullbarnen har alltså i grund samma och lika rätt till din mans arv. Men naturligtvis kan din man i egenskap av arvlåtare och/eller testator reglera hur kvarlåtenskapen ska fördelas via testamente, vilket, såvitt jag förstår, redan har gjorts genom det gemensamma testamentet (testator = den som upprättar ett testamente). Dock har barn alltid rätt till en viss del av arvet, oavsett vad som står i testamentet, denna del kallas för laglott och utgör hälften av arvslotten (7 kap. 1 § ÄB). Därför kan laglotten inte fråntas din mans särkullbarn.

Exempel för att förtydliga: Om kvarlåtenskapen efter din man uppgår till ett värde av 1 000 000 kr kommer detta att ge fyra arvslotter om 250 000 kr vardera, vilket i sin tur innebär att laglotternas storlek blir 125 000 kr.

Orubbat bo

Som jag förstår har ni upprättat ett testamente där den make som överlever den andra ska sitta kvar i orubbat bo. Begreppet ”orubbat bo” är egentligen ett gammalt uttryck som betyder att efterlevande make ska få hela arvet. Det enda säkra sättet att sitta i orubbat bo är om ni är gifta utan barn eller om ni är gifta och har gemensamma barn. Eftersom ni har två gemensamma barn kommer de behöva vänta med sitt arv tills båda makar har gått bort. Men eftersom det finns särkullbarn har de alltid rätt till sin laglott på en gång när din make går bort.

Eftersom ni skrivit ett testamente om orubbat bo ska detta förstås som en önskan om att barnen ska vänta med att begära ut sitt arv. Om särkullbarnen godkänner detta kan den efterlevande maken sitta i orubbat bo. Särkullbarnet har dock fortfarande enligt lag rätt att kräva ut sin laglott, man får alltså hoppas på att de väljer att respektera er önskan.

Sammanfattning och råd

Att ni skrivit ett testamente om orubbat bo kan alltså räcka, så länge särkullbarnen respekterar er önskan och inte kräver ut sitt arv direkt. Däremot kan jag rekommendera att antingen skriva ett nytt testamente eller lägga till i det befintliga angående att särkullbarnen endast ska få rätt till sin laglott, detta för att minimera särkullbarnens rätt till arv.

Hoppas detta besvarade din fråga!

Emelie SalehiRådgivare