Hur många gånger får jag hyra ut min hyreslägenhet i andra hand?

Hur många gånger får jag hyra ut min hyreslägenhet i 2:a hand.

Åker till varma länder på vinterhalvåret för mina kroppsliga besvär .Är pensionär.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Reglerna om andrahandsuthyrning av hyresrätt återfinns i 12 kap. jordabalken, som härefter kommer att benämnas som "JB".

För att få hyra ut sin hyresrätt måste man ha hyresvärdens tillstånd (12 kap. 39 § 1 st JB). Ett tillstånd till andrahandsuthyrning ska vidare alltid tidsbegränsas. Tidsbegränsningen brukar oftast vara ett år och efter att ett år har gått kan hyresgästen ansöka om ett nytt tillstånd (12 kap. 40 § 3 st JB). Det finns inte reglerat i jordabalken hur många gånger man får hyra ut sin lägenhet i andra hand men däremot förekommer det att hyresvärden endast tillåter andrahandsuthyrning ett visst antal gånger. Jag skulle därför råda dig till att prata med din hyresvärd och se vad denne har för regler kring andrahandsuthyrning.

Jag hoppas detta besvarade din fråga, om inte får du gärna höra av dig till oss igen!

Med vänliga hälsningar,

Sara HrnicRådgivare