Hur många dagsböter får man för innehav av kokain?

Hej.

För 6 månader sedan blev jag gripen för innehav av kokain och igår fick jag domen via brev.

Det var 0,19 g jag hade på mig och urinprov visade ingenting. Jag är ostraffad sedan innan, inte ens en fortkörningsbot. Straffet blev 100 dagsböter á 340 kr. Beloppet beror ju på inkomsten men jag ställer mig frågande till den höga dagsboten på 100. Sträcker det inte sig från 50-150 beroende på mängd och straffad sedan innan?

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Ett typexempel för ringa narkotikabrott är eget bruk (dvs. en lindrigare hantering som normalt skadar endast brukaren själv). Även innehav av en mindre mängd narkotika kan räknas som ringa narkotikabrott. Om du döms för ringa narkotikabrott är straffet böter eller fängelse i högst sex månader (2 § Narkotikastrafflagen). Även om fängelse finns med i straffskalan är det normala att det endast utdöms bötesstraff.

Straffet är i regel dagsböter

Enligt såväl praxis som Åklagarmyndighetens RättsPM om strafföreläggande i bötesmål är straffet för innehav av kokain 100 dagsböter upp till 0,20 grams innehav. För innehav över 0,20 gram upp till 0,50 gram är antalet dagsböter 120 och för innehav över 0,50 gram upp till 0,60 gram antalet dagsböter 150 (se Åklagarmyndighetens RättsPM 2012:7, uppdaterad i juli 2017, Strafföreläggande i bötesmål - en sammanställning av tillämpade påföljder). Över 0,60 gram kokain räknas som narkotikabrott av normalgraden.

I ditt fall har du blivit dömd till 100 dagsböter vilket är riktigt enligt gällande praxis. Du ligger till och med på gränsen till att antalet dagsböter kunde blivit något högre.

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare