Hur många busringningar krävs för att utgöra ofredande?

Hur många busringningar krävs det för att det ska utgöra ofredande?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ofredande

Brottet ofredande regleras i 4 kap. 7 § brottsbalken (BrB).

Ofredande innebär att någon "fysiskt antastar någon annan eller utsätter någon annan för störande kontakter eller annat hänsynslöst agerande" och detta i syfte att "kränka den andres frid på ett kännbart sätt". Ofredande genom störande kontakter omfattar både fysiska som elektroniska sådana. Busringningar genom ett antal telefonsamtal kan alltså utgöra en sådan typ av kontakt. Dessa kan vara "störande" antingen genom sitt antal eller dess kränkande innehåll. Man kan utgå ifrån att ju mer kränkande eller nedsättande innehållet i dessa är, desto färre bör i regel krävas för att utgöra ett ofredande. Betydelse har det även vilken tid på dygnet dessa äger rum.

Det går alltså inte att ange ett bestämt antal busringningar som utgör gränsen för ofredande. En helhetsbedömning måste göras i det enskilda fallet. Kort sagt kan man dock säga att ett färre antal bör krävas om busringningarna är kränkande till sitt innehåll eller sker sent på dagen eller natten.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

För vidare hjälp kan du boka en tid med vår juristbyrå HÄR eller ringa oss för att få mer information.

Vänligen,

Erika JohanssonRådgivare