FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt09/05/2022

Hur långt tid kan en person sitta häktad t.o.m. att åklagare väcker åtal?

Hej! en nära anhörig sitter häktad med 5 andra personer för grovt våld mot tjänsteman samt olaga tvång. Jag undrar bara om det finns någon statistik för hur lång tid det brukar ta att väcka åtal/ ha rättegång i denna typen av ärenden. De alla 5 e häktade på samma misstankar och jag vet så verkar brottet ha begåtts på platsen när dom blev gripna vilket var i en taxi 5 på morgonen, så jag tänker hur mycket bevismaterial kan det finnas att gå igenom då mer än att förhöra de som var på plats alternativt något vittne ?

Lawline svarar

Hej,

Tack att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Allmänt gäller att så fort det finns anledning att anta (låg misstankegrad) att brott har begåtts får en förundersökning inledas (se 23:1 Rättegångsbalken).

Syftet med förundersökningen är främst att åklagare ska 1. Utreda brott, 2. Om tillräckliga skäl för åtal föreligger, 3. Att bereda målet för huvudförhandling (se 23:2 Rättegångsbalken).

I 23:4 andra stycket Rättegångsbalken, talas det om att förundersökningen ska bedrivas så skyndsamt som omständigheterna medger det. Då det är viktigt för den enskilde att inte under längre tid sväva i ovisshet om frågan kommer prövas i domstol eller inte. Dessutom försämras bevisningen desto längre tid det tar.

Utöver detta för att de 5 misstänkta har häktats innebär att åklagaren anser att det redan finns ganska hög bevisning för att åtala dem. För att häkta som huvudregel krävs misstankegraden sannolika skäl (se 24:1 Rättegångsbalken). Det skulle kunna jämföras med minst en 75 % sannolikhet att brottet har begåtts av individerna enligt åklagaren. För att fälla dem krävs misstankegraden ”utom rimliga tvivel”, som är ungefär en 95 % sannolikhetsgrad. Åklagaren behöver därför under förundersökningen försöka stärka sitt bevisläge i ett försök att kunna framställa ett så starkt åtal som möjligt. Vidare som huvudregel får en person max sitta häktad i 9 månader t.o.m. att åtal väckts( se 24:4a Rättegångsbalken).

Med hänvisning till skyndsamhetsprincipen ovan och att det verkar som att personerna har en relativt stark misstankegrad redan tror jag inte att det dröjer särskilt länge förrän åtal väckts. Dock är det beroende på omständigheterna i det enskilda fallet som gör det svårt att ge en närmre tid på hur länge det kan dröja.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline

Vänliga hälsningar,

David AlmRådgivare