FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder05/12/2018

Hur långt straff kan den som döms för brott innan 18 års ålder få?

Sluten ungdomsvård.

Innebär bestämmelsen om sluten ungdomsvård i 32 kap. 5 § Brottsbalken att en person som är under 18 år aldrig kan dömas till ett längre frihetsberövande straff än sluten ungdomsvård i fyra år?

Lawline svarar

Hej och tack för att du kontaktar Lawline med din fråga!

Du har uppfattar 32 kap 5 § Brottsbalken korrekt! En person som är under 18 år kan aldrig dömas till ett längre straff än fyra års sluten ungdomsvård. I undantagsfall kan personer som döms för brottslighet som de begått före 18 års ålder dömas till fängelse istället för sluten ungdomsvård. Då krävs särskilda skäl, till exempel att personen hunnit fylla 21 när dennes straff ska verkställas, och därmed överskrider den ålder som sluten ungdomsvård är avsedd för.

Tack för att du kontaktade lawline, behöver du mer rådgivning kan du ringa till oss på lawline, 08-533 300 04

Vi besvarar samtal måndag till fredag 10:00-16:00

Ebba EkstrandRådgivare