FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis19/05/2023

Hur långt efter ett grovt rattfylleri brott bör man kunna få vapenlicens?

Jag åkte dit för grovt rattfylleri och hade vapnet med bilen och polisen tog mina vapen. Men jag sökte vapen licenser när det hade gått 4 år när jag åkte dit men fick avslag pågrund av för kort tid när brottet begicks. Hur länge ska man vänta när man kan söka igen och få tillbaka vapen licenserna igen

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Omständigheter

Jag tolkar din fråga som att du undrar efter hur lång tid du kan få tillbaka din vapenlicens efter du förlorat den då du dömdes för grovt rattfylleri.

Hur långt efter ett grovt rattfylleri brott bör du kunna få tillbaka din vapenlicens?

Eftersom du rimligtvis har ansetts vara olämplig att inneha vapen så har din licens återkallats (6 kap 1 § första stycket a Vapenlagen). Däremot finns det ingen bestämd tidsregel hur länge du bör vänta för att få tillbaka din licens enligt vapenlagen. Däremot finns det rekomendationer om att vänta minst tre år efter ett rattfylleribrott för att kunna återfå sin licens (Rikspolistyrelsens föreskrifter och allmänna råd om vapenlagstiftningen RPSFS 2009:13 FAP 551-3 s. 9). Detta är dock endast en rekommendation och det kan betyda att det tar längre tid än tre år att få tillbaka en licens.

I ditt fall har det gått fyra år och således överstigit rekommendationen vilket är tillåtet. Med tanke på att det var grovt rattfylleri du blivit dömd för kan det rimligtvis gå lite mer än tre år innan du kan få tillbaka din licens.

Hoppas du fått svra på din fråga!

Elias BergmanRådgivare