Hur länge uppgifter finns kvar i belastningsregistret samt gallringsregler

År 2007 togs jag för narkotikabrott och har på vägen fått fängelse. Jag avtjänar mitt straff år 2012. Jag har inte gjort något brott sedan 2012 men mitt narkotikastraff sedan 2007 finns fortfarande kvar. Hur kommer det sig?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Vad som ska finnas i belastningsregistret, hur länge sådan information ska finnas och när sådan information ska gallras bort regleras i lag (1998:620) om belastningsregister. För din del var det fängelse i straffskalan och det regleras i 17 § samma lag. Där står att det är 10 år innan informationen gallras bort efter frigivningen.

Om jag förstår dig rätt så togs du av polis 2007 och avtjänade fängelsestraffet senare (möjligtvis 2012). Dock oklart om du påbörjade ditt fängelsestraff 2012 eller om det var avtjänat 2012. Låt oss säga att du avtjänade ditt straff klart 2012 och frigavs någon gång under 2012, då är det efter frigivningen 2012 som man börjar räkna. Med en tioårig gallringsperiod innebär det att informationen kommer gallras bort 2022.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Vänliga Hälsningar

Evelina KarhuRådgivare