FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll18/08/2020

Hur länge ska man betala underhåll till barn?

Hej.

Jag undrar hur länge man ska betala underhåll (träffar aldrig barnet)hen fyller 20 nästa vår april.Försöker få kontakt med mamman som naturligtvis inte svarar.Jag har även avsakt mig vårdnaden får därför enl mamman inte veta något. Jag tror hen läser fortfarande på någon special linje för barn med dyseleksi.

Hur länge??????.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En förälders underhållsskyldighet upphör som huvudregel när barnet fyller 18 år. Om barnet fortsatt går i skolan efter att det fyllt 18 år kvarstår dock underhållsskyldigheten under den tid som skolgången pågår, dock längst till dess att barnet fyller 21 år. Som skolgång räknas grundskola, gymnasieutbildning eller annan jämförlig grundutbildning (7 kap. 1 § andra stycket föräldrabalken). Universitetsstudier omfattas således inte av skolgångstiden som innebär en förlängd underhållsskyldighet.

Som svar på din fråga är du som utgångspunkt underhållsskyldig för ditt barn tills hen fyller 18 år, men kan vara det som längst till dess att hen fyller 21 år beroende på vad för skolgång hen genomför.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Jonna JohanssonRådgivare