Hur länge ska man behöva vänta för att få sin moped fixad?

Jag köpte en ny moped till grabben i Trelleborg, när det var dags för service kontaktade jag generalagenten för att höra var jag kunde göra service i närheten av Halmstad där vi bor. Jag fick namn på 2 firmor som jag kunde vända mig till, hos den första var det 1 månads kö, hos den andra kunde jag komma direkt. Det skulle även göras en del garantireparationer också, jag lämnade in mopeden omkring 18 juni och den står fortfarande på verkstaden idag 24 juli. Varje gång jag ringer så har dom inte fått tag i generalagenten.

Vad kan jag göra?

Känner mig helt maktlös och grabben är arg och ledsen för att han inta har någon moped på sommarlovet så han kan köra med kompisarna.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Många gånger kan det vara svårt att göra en distinktion mellan köp av tjänst och köp av vara eftersom dessa många gånger kan vara blandade, exempelvis om man köper en kyl [köp] som dessutom ska installeras hemma[tjänst]. I din fråga förstår jag det som att det är en fristående firma som ska utföra servicen och inte samma ställe som du köpte mopeden från. Därför handlar detta om en tjänst och konsumenttjänstlagen [KtjL] ska tillämpas.

Som huvudregel tillämpas det som står i avtalet först om vad som gäller berörande väntetider och liknande. Eftersom du inte nämnt något avtal går jag direkt på konsumenttjänstlagen som är tvingande till din förmån. Detta innebär att även om det finns avtalsvillkor om väntetid i ditt avtal med firman, får villkoren inte vara sämre än de villkor som ställs upp i lagen [3 § KtjL].

Enligt konsumenttjänstlagen befinner sig firman i dröjsmål om de inte fixat mopeden inom den tid som är avtalad, alternativt att de inte fixat mopeden inom en tid som är skälig med hänsyn till vad som är normalt för en tjänst av samma art och omfattning, d.v.s service av mopeder [24 § KtjL]. Om ni inte har bestämt någon tid då mopeden ska vara klar, gäller alltså tiden för vad en sådan typ av tjänst brukar ta. Jag rekommenderar dig att kolla upp olika mopedfirmor och se hur lång tid det brukar ta. Om det inte tar lika lång tid på andra ställen som på detta har du rätt att hålla inne med din betalning av tjänsten. Dessutom kan du välja att kräva att firman utför servicen på mopeden direkt eller att du ska få häva avtalet [25 § KtjL]. Det finns olika krav för att man ska kunna kräva firman att fixa mopeden. Dels krävs det att det inte finns några hinder som firman inte kan styra över, eller att det skulle kosta orimligt mycket att fixa mopeden nu på direkten i jämförelse med ditt intresse att få mopeden. Om inget av ovanstående hinder finns så måste du så snabbt så möjligt säga till firman att du kräver att de fixar mopeden. Om du väntar för länge kan du förlora din rätt att begära att de fixar den [28 § KtjL].

Om det skulle vara så att firman inte kan fixa mopeden när du begär det har du rätt att häva köpet endast om dröjsmålet är av väsentlig betydelse för dig som konsument [29 § KtjL]. Här kan du argumentera för att din son främst använder mopeden på sommaren eftersom det är lov då och att vägunderlaget är bäst osv. Det skulle kunna vara en anledning som är av väsentlig betydelse eftersom ett dröjsmål kan resultera i att din son inte kan använda sin moped i lika stor utsträckning sedan pga skola hela dagarna, dåligt vägunderlag etc.

Min slutgiltiga bedömning

Sammanfattningsvis skulle jag vilja säga att utefter den information du givit mig i din fråga gör jag en bedömning att du först och främst måste kolla vad som står i avtalet mellan dig och firman om väntetider, men konsumenttjänstlagen skyddar dig ifall villkoren om väntetid skulle vara alldeles för långa. Om det är så att andra firmor utför samma arbete snabbare än denna firman kan du kräva att firman utför arbetet nu direkt, så länge de inte kan visa att det finns ett hinder de inte kan styra över som är i vägen [OBS! Det krävs väldigt mycket för att en näringsidkare ska ha ett hinder som räknas som ett verkligt hinder. Det ska vara något extraordinärt som exv. En naturkatastrof, strejk, att blixten slagit ut deras elsystem så att de inte kan arbeta eller liknande]. Om det skulle visa sig att väntetiden är normal har du ändå möjlighet att häva köpet om du kan visa att dröjsmålet är av väsentlig betydelse för dig, d.v.s att det är viktigt att du får mopeden just nu och inte senare.

Hoppas du fick svar på din fråga! Tveka inte att höra av dig om du undrar något mer!

Med vänlig hälsning,

Matilda HetlesaetherRådgivare