FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder26/02/2019

Hur länge ska en uppgift stå i belastningsregistret?

Hej!

Jag är tidigare dömd för ringa narkotika samt smuggling sen 2 år tillbaka. Blev nyligen dömd i rättegång för ringa narkotika igen och våldsamt upplopp vilket innebär skyddstillsyn. Innebär detta att alla mina domar nu kommer stå kvar i belastningsregistret i tio år?

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Hur länge ett brott finns med i belastningsregistret regleras i lag om belastningsregister. I 3 § 1 p. lag om belastningsregister står att uppgifter om personen som genom dom ålagts påföljd för brott ska stå med belastningsregistret. I 17 § lag om belastningsregister står att skyddstillsyn gallras efter 10 år om man var äldre än 18 år, annars gallras de efter 5 år och detta gäller från att beslutet meddelats. Böter gallras efter 5 år från beslutet medan fängelse gallras efter 10 år från frigivning.

Som du dock nämner påverkas dessa gallringstider av om man begår nya brott som förs in i belastningsregistret före utgången av den tid som regleras i 17 §. Detta regleras i 18 § lag om belastningsregister och innebär alltså att alla dina anteckningar i belastningsregistret kommer att stå kvar så länge någon av uppgifterna ska stå med i belastningsregistret. De gamla anteckningarna påverkas dock inte om man döms till böter och en uppgift får maximalt stå i belastningsregistret i 20 år.

Jag hoppas att detta var svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Erik OlshovRådgivare