FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder30/11/2020

Hur länge sitter man i fängelse?

Hej. En familjemedlem blev dömd till mordförsök till 8 år. Hur länge kommer han sitta inne? Om man räknar bort villkorlig dom, permission, fotboja etc etc. Hur länge måste man sitta inne i fängelset ungefär? Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En person avtjänar i normala fall två tredjedelar av sitt fängelsestraff i fängelset. Det innebär i ditt fall att man tar två tredjedelar av åtta år, det vill säga ca 5,3 år (64 månader). Man räknar därefter av den tid som personen satt frihetsberövad innan domen kom. Det framgår inte av din fråga hur länge personen satt häktad, men ett exempel är att om personen satt frihetsberövad i sex månader innan domen vann laga kraft och började avtjäna sitt straff, blir den totala tiden i fängelset 58 månader. Oftast får personen ett exakt datum som denne kommer att släppas för villkorlig frigivning.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Vänligen,

Jennifer EmbretsenRådgivare