FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt19/06/2019

Hur länge sitter man egentligen i fängelse och får häktningstiden räknas av?

Hej!

Hur länge sitter man i fängelse om man får 2 år? Om man sitter häktad innan man fälls, räknar man med det då?

Hur länge har man oftast restriktioner? Hur lång tid tar det tills man får besöka den intagna när man skickat in papperna? Kan den som är häktad skicka papperna redan vid häktningstiden? Eller måste man vänta tills den är placerad på en anstalt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Hur länge sitter man i fängelse om man får 2 år? Om man sitter häktad innan man fälls, räknar man med det då?

Den som är dömd till fängelse ska som huvudregel friges när två tredjedelar av straffet avtjänats. Om det finns synnerliga skäl mot villkorlig frigivning ska den skjutas upp. Vid bedömningen av om det finns synnerliga skäl ska det särskilt beaktas om den dömde på ett allvarligt sätt brutit mot de föreskrifter och villkor som gäller för verkställigheten (26 kap. 6 § BrB).

Ett fängelsestraff om två år (24 månader) innebär att den dömde sitter i fängelse 16 månader, vilket är två tredjedelar av straffet. Om den dömde dessförinnan är häktad räknas tiden av dag för dag, dvs. är man häktad en månad, räknas en månad av från straffet.

Hur länge har man oftast restriktioner?

Det är dessvärre omöjligt att besvara hur länge man oftast har restriktioner då det varierar väldigt mycket beroende på hur grovt brott man är misstänkt för. I regel släpps restriktionerna när det varit rättegång i tingsrätten.

Hur lång tid tar det tills man får besöka den intagna när man skickat in papperna? Kan den som är häktad skicka papperna redan vid häktningstiden? Eller måste man vänta tills den är placerad på en anstalt?

Även detta varierar från fall till fall. Under tiden en intagen har restriktioner kan det ta lång tid innan besök medges, alternativt inte medges alls. För en häktad som har restriktioner måste beslut tas av åklagaren om besök ska medges. När restriktionerna upphört är det upp till Kriminalvården. Hur lång tid det tar från ansökan till beslut varierar, beroende på vilket häkte det är m.m. det går däremot bra att ansöka om besök redan under häktningstiden. När den misstänkte eventuellt döms och blir förflyttad till kriminalvårdsanstalt måste det i regel ansökas om besök på nytt.

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare