FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll21/03/2021

Hur länge måste jag betala underhåll? Kan jag ansöka om att betala mindre i underhåll?

Hej

Min dotter är 16 år. Hon bodde hos mig fred till torsd hittils. Nu har hon valt att bo heltid hos sin mor. Frigörelse, närhet til kompisar och en mamma som arbetar nästan jämt på covid avdelning. Styvpappa jobbar känt så dotra frigör utrymme. Jag betalar underhåll. Hur länge måste jag betala underhåll? Är det tills hon blir 18 och slutar gymnsiet?

Hennes mamma hade barnbidrag och har nu underhåll och är väldigt snål med egna pengar vad gäller dotterns utgifter därför min fråga. Jag har trots att jag bet underhåll spenderat mkt pengar på dotra, gett dubbelt så mkt i månadspeng och riktigt skönt bort henne ekonomiskt under alla år inser jag nu trots min futtiga lön och trassliga ekonomi. Hennes mamma tjänar bra och hennes man är vd. Så deras ekonomi är god trots det har mamman endast gett 200 kr i månadspeng och jag i snitt minst 500-600/månad. Obalans....

Kan jag ansöka om att betala mindre i underhåll? Idag bet jag 2000 kr per månad

Mvh

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med dina frågor!

För att besvara dina frågor kommer jag använda mig av föräldrabalken (förkortas FB).

Hur länge måste jag betala underhåll?

Underhållsskyldigheten sträcker sig precis som du säger tills dess att din dotter fyller 18 år. Skulle din dotter fortsatt gå i skolan efter 18 års ålder så fortsätter din underhållsskyldighet men dock längst tills dottern fyller 21 år. Som skola här räknas grundskola, gymnasieskola och annan jämförlig grundutbildning (7 kap. 1 § andra stycket FB).

Kan jag ansöka om att betala mindre i underhåll?

Ni som föräldrar ska betala underhåll för ert barn utefter vad som är skäligt med hänsyn till barnets behov och era som föräldrars samlade ekonomiska förmåga (7 kap. 1 § första stycket FB). Det finns alltså specifikt reglerat hur underhållet ska beräknas som redan i sin tur tar hänsyn till den individuella ekonomiska förmågan hos dig som underhållsskyldig.

Det saknas en konkret möjlighet att ansöka om att betala mindre i underhåll. Däremot finns en möjlighet att vända sig till domstol för en omprövning av underhållsbidraget om de förhållanden som föranledde underhållsbidraget har ändrats (7 kap. 10 § FB).

Hoppas du fått svar på dina frågor!

Med vänlig hälsning,

Karin PihlRådgivare