Hur länge många dagar måste man varit folkbokförd i en kommun innan socialtjänsten kan hjälpa med tillexempel avgiftning och behandlingshem?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Kommunen ska hjälpa dig direkt

För att svara på din fråga kommer jag att använda mig av socialtjänstlagen (SoL).

Varje kommun ansvarar för socialtjänsten inom sitt område, vilket betyder att de ska ansvara för alla som befinner sig i kommunen (2 a kap. 1 § SoL). Det finns vissa undantag, ett av dem är om man är bosatt i en annan kommun. Men eftersom att du frågar om hur länge du måste ha varit folkbokförd så finns det ingen regel kring det, utan det är helt enkelt så att om du bor i kommunen och är folkbokförd där ska kommunen hjälpa dig - oavsett hur länge du varit folkbokförd där.

Hoppas att du känner att du fått svar på din fråga, så önskar jag dig en fortsatt fin dag!
Strålande hälsningar,

Clara WågefjellRådgivare