FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder24/03/2014

Belastningsregistret stöld

Hej! Jag hade en knogjärn på mig när vi skulle åka till Riksdagen och när vi skulle gå in dit så frågade vakten om nån hade något på sig kniv eller så så jag gick till honom och lämnade in den jag visste inte att den va olaglig (så dum va jag, jag va 15 år gammal då) och sen kom polisen fick en liten förhör erkände allt och jag fick 2000 kr böter och när jag kollade så skulle jag vara inskriven i 5 år i polisregistret nu har det gått 3 år och för 3 månader sen så blev jag tagen i en butik jag "lånade lite kläder'' för 1600 kr så det blir stöld så jag undrar hur länge kommer jag att stå med i polisregistret med den nya brottet, jag erkände allt i butiken också . Tack för svaret i förskott!! Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Hur länge du kommer att stå med i belastningsregistret för stölden gällande 1600 kronor beror på vilket straff du döms till. Eftersom det gäller en något lägre summa skulle min gissning vara att ett bötesstraff (dagsböter) är aktuellt.

I 17 § 9 punkten Lag (1998:620) om belastningsregister (https://lagen.nu/1998:620#P17S1) stadgas att bötesstraff gallras fem år efter domen. Stölden kommer alltså stå med i belastningsregistret i fem år.

Det kan även vara värt att påpeka att om du för stölden döms till dagsböter kommer även det tidigare brottet angående knogjärnet att stå kvar i belastningsregistret fram till att stölden gallras, det här står i 18 § Lag (1998:620) om belastningsregister. Regeln gäller inte vid penningböter.

Med vänliga hälsningar,

Sarah SaajakariRådgivare