Hur länge ligger böter kvar i belastningsregistret?

Hej, jag fick böter vid flygande besiktning av polisen. Får jag en prick i belastningsregistret nu och hur länge ligger den kvar?

Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svaret på din fråga regleras i lag om belastningsregister. Belastningsregistret innehåller uppgifter om bland annat föreläggande av ordningsbot till påföljd för brott, (3 § 1 punkten lagen om belastningsregister). En ordningsbot med bötesstraff utfärdad av polisenfungerar på samma sätt som om en domstol hade dömt ut böter.Där framgår även att böter gallras efter 5 år, (17 § 9 punkten lagen om belastningsregister).

Gör du dig skyldig till nytt brott innan gallringstiden är utgången kommer ingen av uppgifterna gallras så länge någon av dem ska finnas kvar i registret (18 § första stycket lag om belastningsregister). Detta gäller emellertid inte om den nya uppgiften rör penningböter.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Alexandra MadsenRådgivare