FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt10/05/2022

Hur länge kvarstår en prick i belastningsregistret?

Hej Under 2018 stals kläder för 800 kronor från butiken Vakten stoppade mig och ringde polisen Och när polisen kom förhörde de mig inne i butiken, jag visste inte vad jag skulle säga, jag skämdes för allt var klart Sen ringde åklagaren till mig och bokade en tid för att träffa honom på polisstationen och när jag gick och träffade åklagaren erkände jag att jag stulit kläderna och att jag var alkoholpåverkad och inte visste vad jag hade gjort.Då fick jag böter på 6200 kronor och betalade Jag söker nu ett jobb varje gång jag hittar ett jobb och arbetsgivaren avslår min ansökan när den kontrollerar belastningsregistret. Kan du berätta att brott försvinner från belastningsregistret? Det är första gången jag gör det här och jag har inga prejudikat eller andra brott

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga regleras i lag (1998:620) om belastningsregister, i fortsättningen kallad belastningsregisterlagen. Jag kommer därför främst att utgå från den lagen i mitt svar till dig.

Innan jag går in på frågan när pricken försvinner från belastningsregistret vill jag dock klargöra några saker du berör, även fast du kanske redan vet om dessa saker. Självförvållat rus i form av alkoholpåverkan innebär ingen frihet från straffansvar, gärningen du begick var alltså fortfarande brottslig (1 kap. 2 § andra stycket brottsbalken).

Potentiella arbetsgivare som du söker jobb hos har ingen som helst rätt att få ut information om dig ur belastningsregistret, det råder nämligen en stark sekretess gällande uppgifterna om dig i belastningsregistret (35 kap. 3 § offentlighets- och sekretesslagen). Undantaget är om du ska ta anställning i bl.a. staten eller kommunen och det rör sig om ur säkerhetssynpunkt känsliga arbetsuppgifter, t.ex. domare eller tjänstemän inom Polismyndigheten. Då kan en sekretessprövning komma att göras som då innefattar en kontroll av belastningsregistret.

Privata arbetsgivare försöker dock, som du verkar ha fått erfara, komma runt sekretessen genom att “kräva” att du ska lämna in ett utdrag från belastningsregistret, ett sådant har du rätt få ut av Polismyndigheten (9 § belastningsregisterlagen). Detta innebär tyvärr att sekretessen inte blir mycket värd i sammanhanget. Med det sagt är detta beteende fullt tillåtet, arbetsgivare har fri anställningsrätt vilket innebär att de får anställa vem de vill, och får därför säga nej till dig om du inte lämnar in ett sådant utdrag. Numera finns det ju även moraliskt tveksamma hemsidor där man med enkelhet kan få reda på om någon förekommer i belastningsregistret.

Nu till hur länge din prick i belastningsregistret kommer vara kvar. Eftersom värdet på stölden i butiken understeg 1 000 kr blev du dömd för ringa stöld, tidigare hette det snatteri (8 kap. 2 § brottsbalken). Du dömdes till böter genom ett strafföreläggande, vilket innebär att din prick ska tas bort/gallras fem år från det att du godkände strafföreläggandet (17 § punkt nio belastningsregisterlagen). Eftersom detta var 2018, kommer din prick i belastningsregistret alltså tas bort/gallras nästa år, dvs. 2023.

Jag hoppas att du känner att din fråga blev besvarad! Om du har några ytterligare funderingar så får du gärna ställa en till fråga!

Med vänliga hälsningar,

Daniel BromanRådgivare