Hur länge kvarstår anspråk på laglott?

Vår pappa dog augusti 2002 i Sydafrika.

Vid begravningen i Sverige hade hans fru (ej vår mor) skrivet ett testamente (efter pappas död ) att vi skulle få ut 50% vid hennes död och 50 % skulle gå till en av hennes bröder. Detta tyckte vi var ok. 2003 skrev hon om testamentet utan vår vetskap, där 100 % av tillgångarna skulle delas lika mellan hennes 2 bröder.

Hon flyttar till Tyskland 2003/ 2004 och dog juli 2011.

Har vi syskon rätt till arvslott/laglott ?

Vi har inte sett någon bouppteckning vid något av tillfällena.

Kanske har det gått alldeles för lång tid, men jag kände ett behov av att reda ut detta.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag utgår i detta svar från att din fars fru har en väsentlig koppling till Sverige och att arvet därför ska handläggas i enlighet med svensk lag. Enligt EU:s arvsförordning ska arv göras i enlighet med den lag i vilket land den avlidne har sin närmaste anknytning, har din fars fru inte sin närmaste anknytning till Sverige ska arvet göras i enlighet lagarna i det land som hon har närmast anknytning till. Mer om anknytning kan du läsa i Europaparlamentets förordning nr 650/2012, specifikt artikel 23-25.

Bouppteckning

Du nämner att du inte sett en bouppteckning efter din far, den dödsbodelägare som har egendomen i sin vård ska kalla samtliga dödsbodelägare till bouppteckning. Dödsbodelägare är de som har rätt till arv från den avlidne. Du som barn är därför dödsbodelägare till din fars dödsbo. Om du inte blivit kallad till bouppteckningen ska Skatteverket inte godta bouppteckningen. Detta enligt Kapitel 20 i Ärvdabalken. Tyvärr blir det svårt att överklaga Skatteverkets beslut att godkänna bouppteckningen då överklagandet ska göras inom tre veckor efter att man har fått del av beslutet. Att komma med en överklagan så många år senare blir därför väldigt svårt.

Arvet efter din far

Det finns två huvudsakliga scenarion i ditt fall vilket baseras på huruvida du gjorde avsteg från din laglott eller inte. Om du inte gjort något avsteg från din laglott i samband med att din far dog skulle du fått denna i samband med arvsskiftet. Har du inte fått din laglott trots att du inte gjort avsteg har du ett anspråk på få din laglott. Den yttersta gränsen för att göra gällande sitt arv är 10 år. Du kan därför inte göra anspråk på varken din laglott eller annat arv du kan ha haft rätt till från din far. Bestämmelserna kring preskription av arv hittar du i Kapitel 16 i ärvdabalken och den yttersta gränsen på 10 år i 4 §.

Om du avstod din rätt till laglott till förmån för din fars fru.

Om du som särkullbarn avstod din rätt till laglott för att sedan få ut den efter din fars fru avlidit innehar din fars fru dessa pengar med så kallad "förfoganderätt", detta betyder att hon inte får hantera dessa pengar som hon vill, hon får t ex inte testamentera bort dessa pengar. Är det så att din fars fru fått din laglott i syfte att du ska få din laglott först när hon avlider får hon inte testamentera bort denna. Om du avstod laglotten och sedan inte blev kallad till din fars frus bouppteckning är det möjligt att du har ett anspråk gentemot hennes arvingar. Om Skatteverket kungjort att du har ett anspråk är preskriptionen 5 år. Om Skatteverket förelagt dig att göra anspråk på ditt arv är preskriptionen 6 månader. I annat fall är preskriptionen 10 år. Har Skatteverket inte kontaktat dig eller kungjort att du har rätt till arv efter din fars fru kan du fortfarande göra anspråk på laglotten du gjorde avsteg från.

Testamentet

En testator har rätt att när som helst ändra sitt testamente genom att skriva ett nytt testamente eller göra ändringar i det befintliga testamentet. Om du inte gjort avsteg från din laglott ärvde din fars fru laglotten med full äganderätt efter att ditt anspråk preskriberats. Hon kan därefter testamentera bort denna del hur hon vill. Gjorde du däremot avsteg från laglotten kan din fars fru inte testamentera bort denna del. Lovord om att testamentera eller liknande är inte giltigt och en testator är fri att ändra sig när hon vill.

Slutsats

Den yttersta gränsen för att göra anspråk på sitt arv är 10 år. Om du inte aktivt gick med på att avstå från din laglott till fördel för din fars fru är ditt anspråk på arv efter din far preskriberat.

Om du gjorde avsteg från din laglott i samband med din fars död räknas denna preskription istället från din fars frus död. Undantag från 10 års preskription görs om Skatteverket kungjort i t ex lokaltidning att du har ett arv att göra anspråk på, i detta fall är preskriptionstiden 5 år. Om Skatteverket kontaktat dig och meddelat att du har ett arv att göra anspråk på är preskriptionstiden 6 månader.

En testator har rätt att när som helst ändra sitt testamente genom att skriva ett nytt testamente eller göra ändringar i det befintliga testamentet. Enda undantaget från detta är om hon endast innehar denna egendom med förfoganderätt.

Om din rätt till arv inte är preskriberad och du vill ha hjälp att göra anspråk på denna kan vi på Lawline hjälpa dig. Är du intresserad av detta kan du maila mig på eric.nilsson@lawline.se så återkommer vi med offert.

Med vänliga hälsningar,

Eric NilssonRådgivare