FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder02/06/2020

Hur länge kommer brottet stå angivet i belastningsregistret?

Hej,

Följande fråga önskas att besvara.

Jag har blivit dömd för köp av sexuella tjänster. Följden blev dagsböter plus Brottsofferfondsavgift på 800 kr.

Frågan är: Försvinner allting inom fem år från belastningsregister ( domen, dagsböter och Brottsofferfondsavgiften)?. Har ställt frågan innan men inte fått svar på om allting kommer att försvinna inom 5 år. Tacksam för svar.

Hälsningar/ orolig student

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Hur länge kommer brottet stå angivet i belastningsregistret?

Hur länge ett brott står med i belastningsregistret påverkas av vilken påföljd som du har dömts till. I detta fallet så har du fått böter som påföljd vilket innebär att uppgifterna om brottet kommer försvinna från belastningsregistret efter fem år (17 § 9 punkten lag om belastningsregister). Efter perioden på fem år så samtliga uppgifter hänförliga till brottet att ha gallras bort ur registret.

Jag hoppas att detta gav dig svar på din fråga och att mitt svar var till hjälp!

Vänligen,

Evelina SjöbergRådgivare