Hur länge kan man vänta med att polisanmäla en våldtäkt?

En kvinnlig bekant har utsatts för tjatsex mot hennes vilja så gav hon upp, då hon var i beroende ställning till den äldre mannen som utsatte henne? Kan hon anmäla detta när det nu gått en månad sen det hände.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I fråga om brott tillämpas brottsbalken (BrB) som jag kommer använda mig av nedan.

Vilket brott kan hon ha blivit utsatt för?

Om någon genomför ett samlag med en person som inte deltar frivilligt kan personen dömas för våldtäkt (6 kap. 1 § BrB). Du beskriver att personen i fråga var i beroendeställning till gärningsmannen. En person kan aldrig anses delta frivilligt om gärningsmannen förmår personen att delta genom att allvarligt missbruka att personen står i beroendeställning till gärningsmannen (6 kap. 1 § p. 3 BrB). Detta kan eventuellt gälla i hennes fall beroende på de närmare omständigheterna.

När kan man polisanmäla en händelse?

Du kan alltid polisanmäla ett brott så länge det inte har preskriberats. Detta innebär att åklagaren fortfarande ska kunna väcka åtal och gärningsmannen dömas till någon påföljd. Ett brott preskriberas först efter två år har gått sedan gärningen utfördes (35 kap. 1 § BrB). Just gällande våldtäkt är preskriptionstiden tio år (35 kap. 1 § p. 3 BrB)

Hon kan alltså fortfarande polisanmäla händelsen trots att det har gått en månad eller mer sedan det hände. Jag uppmanar även henne till att göra detta då hon kan ha blivit utsatt för ett allvarligt brott.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Selma HernqvistRådgivare