Hur länge kan man överklaga ett arvskifte?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss med din fråga!

Efter en bouppteckning sker i regel ett arvskifte. Detta innebär att dödsbodelägarna delar upp tillgångarna mellan varandra. Arvskiftet är således ett avtal mellan dödsbodelägarna, som man gemensamt och oftast fritt kommer överens om. Detta skriftliga avtal kallas arvskifteshandling. Om samtliga dödsbodelägare skriver på detta dokument, förutsätter man att alla är överens (Ärvdabalken 23 kap. 4 §).

Om dödsbodelägarna inte kan komma överens om hur tillgångarna ska fördelas, så kan en skiftesman utses av tingsrätten. En skiftesmans uppgift är först att försöka få parterna att komma överens. Om detta inte är möjligt, så kan skiftesmannen själv besluta om hur tillgångarna bäst ska fördelas, ett så kallat tvångsskifte. En sista utväg för arvsskiftet är således ett tvångsskifte, där skiftesmannen ska försöka upprätta en så rättvis handling av arvsfördelningen som möjligt (Ärvdabalken 23 kap. 5 §).

Om en eller flera av dödsbodelägarna inte är nöjda med beslutet från tvångsskiftet, så finns det möjlighet att överklaga. Då kan en klandertalan väckas mot de övriga dödsbodelägarna, inom max fyra veckor efter delgivning av beslutet. Om denna tid, på fyra veckor, har passerat så mister parten sin rätt att överklaga arvsfördelningen.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Emma GuranderRådgivare