Hur länge kan jag hyra ut min bostadsrätt i andra hand?

Hur länge kan man hyra ut en bostadsrätt i andrahand? Vi har hyrt ut vår lgh i ca 18 månader nu och får inte fortsätta enl styrelsen. Orsaken att vi vill fortsätta är att det är svårt att sälja i dagsläget.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga regleras främst i bostadsrättslagen. I den lagen stadgas bland annat att en bostadsrättshavare endast får hyra ut sin lägenhet till någon annan om styrelsen lämnat godkännande (Bostadsrättslag 7 kap. 10§). Det stadgas att även om styrelsen vägrar ge sitt samtycke till en uthyrning så kan hyresnämnden lämna tillstånd, om du har skäl för uthyrningen och föreningen inte har någon befogad anledning att vägra samtycke. (Bostadsrättslag 7 kap. 11§).

Eftersom att föreningen nu vägrar samtycke till fortsatt uthyrning så blir frågan främst om det är möjligt att erhålla tillstånd från hyresnämnden.

Enligt förarbetena till bostadsrättslagen så kan tillstånd för uthyrning lämnas för en lägenhet som på grund av rådande marknadsläge är svårsåld i uppemot ett år.

Eftersom lägenheten redan varit uthyrd i över ett år så torde det vara svårt att erhålla tillstånd från hyresnämnden för fortsatt uthyrning i andra hand, då det krävs särskilda skäl för uthyrning i en längre period än 1 år. Det är såklart möjligt för styrelsen att självmant gå med på en längre uthyrningsperiod, således är mitt förslag att försöka diskutera med föreningen och försöka komma fram till en gemensam lösning.

Max RosenströmRådgivare