FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder21/11/2018

Hur länge finns uppgifter kvar i belastningsregistret?

Hejsan 2016 vart jag dömd för misshandel dock har inga slag utdelats.

Vart fälld i tingsrätten för misshandel + att ja fick 2 år villkorligt . Nu är frågan hur länge finns jag kvar i belastningsregistret.

Jag får inga jobb pga av detta. Kan jag göra nått för att ta bort det i registret.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är påföljden, alltså straffet, som avgör hur länge en belastning finns registrerad i belastningsregistret innan den tas bort.

Bestämmelserna om gallring, eller borttagning, ur belastningsregistret finns i lagen om belastningsregister (här).

Du beskriver att du blev dömd till två års villkorlig dom. Blir man dömd till villkorlig dom tas uppgifterna bort ur belastningsregistret 10 år efter dom eller beslut, detta framgår av 17 § fjärde punkten a) (här). Det finns tyvärr ingenting du kan göra för att påskynda detta.

Vänligen,

Jennifer EmbretsenRådgivare