FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder21/04/2019

Hur länge finns mitt brott i belastningsregistret?

Hej! 2012 var jag inne på förhör för narkotikasmuggling. 2014 dömdes jag till 1 månads fängelse och 2 års skyddstillsyn. Hur lång är preskriptionstiden?

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När ett brott preskriberas innebär det att den misstänkte inte längre kan ställas till svars för brottet. Eftersom du är dömd för brottet till en månads fängelse och 2 års skyddstillsyn tror jag att din fråga snarare rör hur länge brottet finns med i belastningsregistret, och inte hur lång preskriptionstiden är. Jag kommer därför att besvara hur länge ett brott med dina aktuella straff syns i belastningsregistret, eftersom preskriptionstid inte är aktuellt med tanke på att du redan är dömd.

Hur länge finns brottet i belastningsregistret?

Regler om belastningsregistret finns i lagen om belastningsregister. Att en uppgift tas bort heter i lagen att uppgiften gallras. Det är påföljden, alltså straffet, som avgör hur länge en belastning finns registrerad i belastningsregistret innan den tas bort.

Hur länge uppgifterna ska finnas i registret utgår från tiden för domen eller tiden när den dömde blev frigiven från ett fängelsestraff, när gärningen skedde spelar alltså ingen roll. Fängelsestraff syns i belastningsregistret under 10 år efter det att straffet har avtjänats och skyddstillsyn syns i belastningsregistret under 10 år räknat från domen eller beslutet, det vill säga 2014 i ditt fall enligt 17 § lagen om belastningsregister.

Hoppas att jag tolkade din fråga rätt så att du fick svar på den!

Lawline RådgivareRådgivare