FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder19/05/2015

Hur länge finns man kvar i belastningsregistret vid villkorlig dom?

Hej!

Februari 2012 blev jag dömd på tre åtalspunkter:

l. Medhjälp till bokföringsbrott -

11 kap 5 § samt 23 kap 4 § brottsbalken

2. Medhjälp till försvårande av

skattekontroll -

10 § skattebrottslagen (1971:69) samt 23

kap 4 § brottsbalken

3. Medhjälp till skattebrott -

2 § skattebrottslagen (1971:69) samt 23

kap 4 § brottsbalken

Påföljderna för detta blev Villkorlig dom med samhällstjänst 50 timmar. Om fängelse i stället hade valts som

påföljd skulle fängelse i 1 månad ha dömts ut.

Min fråga är hur länge jag beräknas finnas med i Brottsregistret för detta, då jag p.g.a detta inte klarade Säk.kontroll för Försvarsmakten.

Mvh Henrik

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Bestämmelserna om belastningsregistret (brottsregistret) finns i en särskild lag, lag om belastningsregister. Hur länge man sedan finns kvar i registret beror på vilket brott man har blivit dömd för och vilket straff som har dömts ut.

Svaret på din fråga hittar man i 17 § 4 punkten a) lag om belastningsregister. Där står det att en villkorlig dom ligger kvar i belastningsregistret (brottsregistret) i 10 år efter domen eller beslutet. Här förutsätter jag i mitt svar att du är över 18 år. Om inte, ligger du kvar i belastningsregistret i 5 år, se 17 § 4 punkten b).

Hoppas du fick svar på din fråga.

Vänligen,

Emma RagnarssonRådgivare