FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt02/02/2019

Hur länge finns man i belastningsregistret?

Blev frisläppt 16/8 -11 efter varit i fängelse från 27/1-11 Hur länge är man kvar i belastningsregistret?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

En uppgift i belastningsregistret om fängelsestraff gallras bort tio år efter frigivningen (17 § p1 lagen om belastningsregister). I ditt fall bör du rimligtvis vara villkorligt frigiven med en del kvar. Först när den sista tredjedelen är gjord börjar de tio åren löpa. När tio år has passerat gallras uppgiften, under förutsättning att du inte döms för något annat.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare