FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder15/01/2019

Hur länge finns en dom i belastningsregistret?

när preskriberas en dom, 5 år efter rättegången eller 5 år efter att man kom ut från fängelset?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga.

Du undrar när en dom preskriberas, men jag antar att det du egentligen menar är hur länge en dom finns kvar i belastningsregistret. Jag antar detta eftersom preskriptionstid handlar om hur lång tid efter ett brott som en person kan dömas. Har personen avtjänat ett fängelsestraff har denne dömts och preskriptionstiden är därför inte längre relevant.

När en person har avtjänat ett fängelsestraff finns det kvar i belastningsregistret i tio år från det att personen kom ut från fängelset. Reglerna finns i lagen om belastningsregister, se bland annat 17 § 1 p.

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig!

Med vänliga hälsningar,

Lovisa LundgrenRådgivare