Hur länge får jag hyra ut min lägenhet i andrahand

Hej, vem bestämmer hur länge jag får hyra ut min hyreslägenhet. Min Hyresvärd säger att det är ok med max 6 månader men jag önskar hyra ut minst 12 månader.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Uthyrning av en lägenhet i andrahand är tillåten om hyresvärden ger sitt tillstånd enligt 12 kap 39 § jordabalken. Hyresvärdens samtycke krävs därmed för att få hyra ut sin lägenhet. Skulle hyresvärden inte ge sitt tillstånd kan du istället vända dig till hyresnämnden. Enligt 12 kap 40 § jordabalken kan hyresnämnden bestämma att lägenheten får hyras ut i andra hand om hyresgästen på grund av sjukdom, längre vistelse på annan ort, jobb eller studier på annan ort där med har särskilda skäl till upplåtelsen eller om hyresvärden inte har någon befogad anledning att vägra upplåtelse.

Mitt råd till dig är där med att vända dig till hyresnämnden för ett beslut därifrån. Tänk på att beslut ifrån hyresnämnden kan vara tidsbestämda eller förenade med andra villkor, om du har särskilda skäl till att hyra ut lägenheten i 12 månader borde hyresnämnden kunna hjälpa dig.

Hoppas att du fick svar på din fråga, om du har några mer funderingar kan du alltid ställa en ytterligare fråga.

Vänligen,

Signe LundgrenRådgivare