FrågaEKONOMIÖvrigt27/05/2018

Hur länge får en bank spara uppgifter om gamla lån?

Hur länge får en bank spara uppgifter om mina gamla lån? Jag avslutade alla lån för 16 år sen, men de har fortfarande kvar noteringar om att de gick till inkasso då. Alla sådana skulder är betalda sen 15 år tillbaks. Får de spara uppgifter så länge och i så fall i vilket syfte.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När en bank sparar uppgifter om skulder är det till för att se din kredibilitet och möjlighet till återbetalning om du skulle få för dig att låna igen. De vill kontrollera om du tidigare lånat och betalat tillbaka. Vanligtvis gör bankerna en helhetsbedömning av din ekonomiska situation idag och sedan hur din ekonomi potentiellt kommer utvecklas. Bedömningen görs utefter dina tillgångar, skulder, borgensåtagande och betalningsanmärkningar på Kronofogdemyndigheten.

Ett inkassokrav är inte något som sparas utan är mer ett påtryckningsmedel som borgenären har på att du ska betala. Det är när du inte betalar inkassokravet inom den tid som anges i inkassobrevet som anmärkningen blir en betalningsanmärkning som registreras hos banken. En betalningsanmärkning ska dock tas bort efter tre års tid. Jag tycker verkligen att du borde kontakta din bank då det inte är rimligt att de har uppgifter om betalda skulder som sträcker sig 15 år tillbaka. Det säger inget om din kreditvärdighet idag.

Ledsen att jag inte kunde hjälpa dig mer men hoppas mitt svar var tillräckligt för dig att ta saken vidare!

Med vänlig hälsning,

Matilda HetlesaetherRådgivare