FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder11/04/2019

Hur länge är en prick kvar i belastningsregistret för en person under 18 år?

Jag blev åtalad för olovligkörning med a-traktor i december 2016 då ja var 15 år. Men domen blev lagd i mars 2017 och jag då var 16 år i tingsrätten. Hur länge har jag pricken kvar och räknas den från den dagen jag blev dömd eller dagen polisen stoppade mig?

Lawline svarar

Hej, stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna som besvarar din fråga finns i lagen om belastningsregister.

Hur länge har man kvar en prick i belastningsregistret?
Hur länge en prick finns kvar i belastningsregistret beror på vilken påföljd du dömdes till. Det vill säga om du dömdes till ungdomstjänst, ungdomsvård, skyddstillsyn eller liknande. Eftersom du inte skriver vilken påföljd du fick för den olovliga körningen, förklarar jag vad som gäller för de olika påföljderna nedan.

Skyddstillsyn eller villkorlig dom: Pricken försvinner fem år efter domen, det vill säga efter den dag du blev dömd (17 § 4 p. lagen om belastningsregister).

Sluten ungdomsvård: Pricken försvinner tio år efter det att "straffet" är fullföljt (17 § 5 p. lagen om belastningsregister).

Ungdomsvård: Pricken försvinner fem år efter domen (17 § 6 p. lagen om belastningsregister).

Ungdomstjänst: Pricken försvinner fem år efter domen (17 § 8 p. lagen om belastningsregister).

Böter: Pricken försvinner fem år efter domen (17 § 9 p. lagen om belastningsregister).

Bra att veta är att detta gäller eftersom du var under 18 år när brottet begicks. Om en vuxen person begår brottet tar det längre tid innan pricken försvinner.

När börjar tiden räknas?
Som du också ser räknas nästan alltid tiden från domen, det vill säga från den dagen du blev dömd (och alltså inte från den dagen polisen stoppade dig). Det enda undantaget är för sluten ungdomsvård, där tiden börjar räknas först när "straffet" är avtjänat.

Exempel
Om du dömdes till böter, försvinner pricken fem år efter det att du dömdes, vilket är i mars 2022.

Sammanfattning
Eftersom du var under 18 år när brottet begicks försvinner pricken efter fem år från det att du dömdes (om du inte dömdes till sluten ungdomsvård). Om du vill läsa mer själv kan du enkelt göra det på polisens hemsida.

Hoppas du fick svar på din fråga! Har du fler funderingar är du varmt välkommen att höra av dig igen.

Med vänliga hälsningar

Julia AmundssonRådgivare