Hur lång uppsägningstid vid hyra av villa?

Hej.

Jag hyr övervåningen på en tvåfamiljsvilla privat sen 6 år tillbaka och ägaren av villan bor i den andra lägenheten. Nu har jag en fundering vad som gäller om jag säger upp min lägenhet.

Vi har skrivit 3 månader från båda hållen men vad jag förstår så har har jag bara 1 månads uppsägning tid då jag hyr privat. Stämmer det?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I detta fall är lag om uthyrning av egen bostad (privatuthyrningslagen) tillämplig. Lagen gäller när en privatperson hyr ut sin bostad för att någon ska använda den som just bostad.

Bestämmelserna i denna lag är tvingande till fördel för hyresgästen vilket innebär att det inte går att avtala om sämre villkor för hyresgästen än vad som står i lagen, 2 §.

Kort svar: ja du har bara en månads uppsägningstid eftersom privatuthyrningslagen är tillämplig.

Vad säger lagen?

Eftersom ni inte avtalat om en bestämd tid då hyresavtalet ska upphöra gäller avtalet på obestämd tid, 3 § 1 st. Att ni avtalat om en uppsägningstid på 3 månader innebär att detta gäller för hyresvärden, men däremot inte för dig som hyresgäst. Som hyresgäst har du alltid rätt att säga upp avtalet från och med det månadsskifte som inträffar tidigast en månad efter uppsägningen, se 3 § 2 st. Exempelvis om du säger upp avtalet 14 juni upphör avtalet att gälla den siste juli.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar

Axel BellanderRådgivare