Hur lång uppsägningstid gäller vid en andrahandsuthyrning?

Hej,

Jag har hyrt min hyreslägenhet i andra hand för 9 månader p.g.a. längre utlandsvistelse. Självklart var det godkänd av min hyresvärd.

Nu behöver jag komma tillbaka 3 månader tidigare dels för att andrahandshyresgästen slarvat med min post.

Han har bl.a. täckt över mitt namn på dörren, vilket gjort att under en drygt 2 månader så har posten gått i retur. Att andrahanshyresgästen skulle ta hand om min post var en muntlig överenskommelse.

Vad jag förstår, utifrån det jag läser på hemsidan "Lawline", så behöver endast meddela uppsägning utan att ange något skäl då andrahandshyresgästen ej har besitningsrätt?

Uppsägning är i detta fall 3 månader, om jag förstått rätt. Och kan meddelas genom rekommenderat brev.

Tack för hjälpen på förhand!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar hur lång uppsägningstid du har vid en andrahandsuthyrning. Jag uppfattar det som att du har haft ett tillsvidareavtal med din hyresgäst, d.v.s. att ni har ingått i ett avtal utan att ha bestämt hur länge hyresperioden gällde. Ett sådant avtal har, som du säger, en uppsägningstid på tre månader. Eftersom du hyr ut i andra hand har din hyresgäst besittningsskydd först efter två år, vilket i ditt fall innebär att din hyresgäst saknar besittningsskydd. Besittningsrätt innebär att en hyresgäst normalt sett har rätt att bo kvar och få sitt hyresavtal förlängt även om hyresvärden vill avsluta hyresavtalet. Eftersom din hyresgäst saknar besittningsskydd kan du säga upp avtalet, utan skäl, med beaktande av tre månader.

Du kan säga upp avtalet i förtid, utan uppsägningstid, om din hyresgäst uppfyller någon av förverkandegrunderna som uppräknas i 12:42 Jordabalken. Enligt min bedömning kan inte din hyresgäst anses ha förverkat sitt hyreskontrakt eftersom det är en uttömmande lista och ingen av punkterna kan anses ha varit uppfyllda.

Sammanfattningsvis kan du säga upp hyresavtalet, utan skäl, med beaktande av tre månader. Om du har fler frågor eller något var otydligt, är du välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen. Det finns även möjlighet att boka tid hos någon av våra jurister på lawline.se/boka.

Med vänlig hälsning,

Philip StockerRådgivare