Hur lång uppsägningstid gäller för hyresavtal på bestämd tid?

Hej!

Jag har ett Hyresavtal - Andrahand på bestämd tid som gäller januari-augusti 2019.

Jag bor i en del av en villa. Villans ägare (privatperson) hyr ut lägenheten till en tjej och denna tjejen hyr ut lägenheten till mig (Andrahand) på bestämd tid.

Jag vill nu säga upp avtalet och undrar vilken uppsägningstid det är som gäller.

Tack!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När en lägenhet hyrs som är en del av någons bostad gäller lag om uthyrning av egen bostad. Den lagen gäller dock inte vid urhyrning av hyresrätt i andra hand (1 § lag om uthyrning av egen bostad). I din situation gäller istället 12 kap. jordbalken (också kallad hyreslagen).

För hyresavtal på bestämd tid gäller att hyresavtalet upphör att gälla vid månadsskiftet tre månader efter uppsägningen (12 kap. 4 § andra stycket jordabalken). Om du inte säger upp avtalet anses det förlängt på obestämd tid (12 kap. 3 § jordabalken).

Svaret är alltså att du har en uppsägningstid på tre månader!

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Veronica BorgRådgivare