Hur lång uppsägningstid är det i andra hand?

Hej.

Vi är inne i en hyrestvist när det gäller vårat andrahandskontrakt.

Tvisten är uppsägningen.

Vi har kontrakt på en månads uppsägning. Hyresvärden säger alltså upp oss nu och säger att Vi skall flytta inom en månad.

Hyresvärden lovade oss att hyra åtminstone ett år och löfte om att Vi inte skulle vara oroliga för tidigare uppsägning.

Vi anser att hyresvärden har vilselett oss och Vi har ingen möjlighet att hitta nytt boende inom en månad.

Vi har skött våra åtagande med betalning i tid med hyran etc.

Vi är en familj på tre med ett barn.

Kan hyresvärden agera på detta sätt ?

Bästa hälsning

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bostadsrätt eller annan privatbostad
Om ni hyr en privatbostad, t.ex. en villa eller en bostadsrätt i andra hand gäller lagen om uthyrning av egen bostad (privatuthyrningslagen). Uppsägningstiden från hyresvärden är tre månader, om ni inte har kommit överens om längre (3 § andra stycket). Om ni har ett avtalsvillkor som är till hyresgästens nackdel så gäller inte villkoret utan lagen går före (2 §).

Om du har fler frågor är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline igen.

Med vänliga hälsningar,

Daniel HögströmRådgivare