Hur lång uppsägningstid är det för uthyrning av egen bostad?

Hej!

Min dotters pappa har gått bort och hon är ensam arvtagare. Hon är minderårig och därför företräder jag henne.

Hon ärver bl.a. flera fastigheter som vi kommer att sälja. Men i en av dem, ett hus på en lantbruksfastighet, finns en hyresgäst.

Så min fråga är då: Vilka är reglerna kring uppsägning där? Hur lång uppsägningstid har de? De har hyrt där i ca 5 år.

tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Är det bara en av fastigheterna som har hyrts ut blir lagen om uthyrning av egen bostad tillämplig, 1 § . Du nämner att din dotters pappa hade flera fastigheter, om mer än en hyrdes ut så gäller lagen om uthyrning av egen bostad för den första fastigheten och för de övriga, hyreslagen i 12 kap jordabalken.

Eftersom du nämner att endast en fastighet hyrs ut kommer jag i mitt svar utgå från lagen om uthyrning av egen bostad. I så fall är det är det 3 månaders uppsägningstid oavsett om hyresavtalet gäller för bestämd eller obestämd tid, om initiativet kommer från dig som hyresvärd att säga upp hyresavtalet, 3 § 2 st lagen om uthyrning av egen bostad.

Jag hade rekommenderat dig att höra av dig till hyresgästerna och förklara hur läget ser ut. Sedan skicka en skriftlig, daterad uppsägning som de skriver på, så att du har bevis på att du sagt upp hyresavtalet. I sista hand om det skulle vara problem att du skickar det som ett rekommenderat brev.

Hoppas detta var svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Jessica SarhedeRådgivare