FrågaPROCESSRÄTTDomstol29/10/2020

Hur lång tid tar det från överklagande tills hovrätten tar upp målet?

Hej!

En dom från tingsrätten har överklagats.

Först från försvarets sida.

Sen från målsägarbiträdet o åklagare.

Dom gäller våldtäckt mot barn.

Hur lång tid tar det innan det tas upp i hovrätten.

Mvh

Lawline svarar

Hej, tack för att ni vänder er till Lawline med er fråga!

Hovrätten strävar efter att avgöra mål så effektivt som möjligt. I regeringens regleringsbrev för budgetåret 2020 avseende Sveriges Domstolar så framgår det att 75 % av brottmålen ska avgöras inom fem månader. Målet är alltså att lyckas avgöra de flesta målen inom fem månader, men det finns en risk att vissa mål kommer ta längre tid, liksom det såklart också finns en chans att målet avgörs snabbare. Hur snabbt ett mål avgörs påverkas bland annat av hur hög arbetsbelastning hovrätten har för tillfället och hur omfattande målet är. Det är därför svårt för mig att svara på exakt hur lång tid det kommer ta innan hovrätten tar upp målet, men ni bör kunna räkna med att målet tas upp inom fem månader.

Hoppas ni fått svar på er fråga! Vid fler frågor är ni välkomna att vända er till oss på Lawline.

Mvh

Sanna WallRådgivare