Hur lång tid tar det från att en person avlider tills anhöriga får sitt arv?

Hur lång tid tar det från att den personen avlider tills anhöriga får sitt arv

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om arvskifte finns i Ärvdabalken (1958:637).

Hur lång tid det tar tills arvingar får ut sitt arv beror helt på hur lång tid det tar att göra bouppteckningen. Var arvlåtaren gift ska det innan arvsskifte kan ske, först förrättas en bodelning enligt Äktenskapsbalken (23 kapitlet 1 § Ärvdabalken). Bouppteckningen ska sedan förrättas senast tre månader efter dödsfallet om inte Skatteverket förlänger tiden med hänsyn till boets beskaffenhet eller av någon annan orsak (20 kapitlet 1 § Ärvdabalken).

Skatteverket ska se till att bouppteckningen förrättas inom föreskriven tid, samt registrera den och förse den med bevis om detta (23 kapitlet 9 § Ärvdabalken).

Det bör alltså inte ta mycket mer än tre månader, till dess att Skatteverket fått ta del av bouppteckningen och registrerat den. Därefter kan arvingarna få ut arvet.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare