Hur lång tid har man på sig att driva in fordran för takarbete?

Efter att ha lagt om taket på huset visade sig arbetet ha stora brister. Jag höll därför inne hela kontraktssumman för att få felen på taket åtgärdat. Denna process tog lång tid och jag tvingades ta in en annan firma för att slutföra arbetet. Under tiden hann den ursprungliga takfirman gå i konkurs och konkursförvaltaren har tagit över min skuld. Konkursförvaltarens krav var på hela kontraktssumman, vilket jag avvisade då en stor del av kostnaden gått till den nya takfirman. Sedan dess har det varit tyst; hur länge har konkursförvaltaren på sig att driva sitt ärende?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag antar att du med "huset" menar din bostad och att du alltså är en konsument. En fordran mot en konsument preskriberas inom 3 år om fordringen exempelvis avser en tjänst som i det här fallet (2 § preskriptionslagen). Utgångspunkten för tidsräkningen är den dag då avtalet slöts. Efter 3 år har konkursboet alltså inte längre rätt att driva ärendet vidare.

Vänligen

Pegah FazliRådgivare