Hur lång tid efter bouppteckning kan efterlevande maka begära jämkning av bodelningen?

Hur lång tid efter bouppteckning kan efterlevande maka begära jämkning för att förhindra att särkullbarn får del av giftorättsgodset då efterlevande makas tillgångar är större än den avlidnes?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För frågor om jämkning av bodelning är Äktenskapsbalken (ÄktB) tillämplig lag.

Hur fungerar en jämkning av bodelning?

Vid en bodelning pga. makes död kan efterlevande make begära jämkning av bodelningen. Detta innebär att efterlevande make kan begära att respektive make behåller sitt egna giftorättsgods, eller att allt giftorättsgods inte ska ingå i bodelningen utan bara en viss kvotdel (12 kap. 2 § ÄktB). Denna jämkning får påkallas oberoende av om efterlevande make har mest eller minst giftorättsgods. Regeln påkallas dock oftast av make som har mest giftorättsgods för att den avlidnes särkullbarn inte ska få del av dennes egendom.

Hur lång tid efter bouppteckningen måste maka begära jämkning?

Det finns inget formkrav på hur en begäran om jämkning ska framställas. En muntlig begäran är tillräckligt. Det föreligger inte heller någon angiven tidsfrist för när begäran om jämkning måste göras. Det bör dock ske före eller under själva bodelningsförfarandet av praktiska skäl. Efter bodelningsförfarandet är det för sent att framställa en begäran om jämkning eftersom boet redan delats.

Som svar på din fråga måste begäran om jämkning framställas innan bodelning sker.

Med vänliga hälsningar

Jonna JohanssonRådgivare