Hur lång är spärrtiden vid återkallat körkort?

Hej!

Polisen tog mig till stationen där man gjorde snabb test och då upptäckte dom att jag har thc och kokain. Mitt körkort blev omhändertagen direkt och just nu väntar jag på blodprov svar.

Jag har haft körkortet 8 år och har aldrig gjort trafikbrott. Hur länge kan jag förlora mitt körkort tror ni?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Det finns nio punkter som ditt körkort kan återkallas på, om det återkallats enligt någon av de 1-6 första punkterna kan transportstyrelsen besluta om en så kallad spärrtid, d.v.s en tid under vilken du inte kan ansöka om ett nytt körkort. När Transportstyrelsen beslutar om hur lång en persons spärrtid ska vara gör de en helhetsbedömning utifrån just ditt fall. De väger till exempel in ditt behov av körkort i arbetet och omständigheter kring brottet.

Jag tolkar det som att du inte togs till stationen på grund av ett trafikbrott utan av annat skäl, att polisen vid omhändertagandet av dig fick uppgifter om att du brukat narkotika och att ditt körkort därefter återkallades. I sådana fall är det vanligaste att spärrtiden är på ungefär ett år.

Hoppas att du fick svar på din fråga. Om det fortfarande är någonting du undrar över, så är du varmt välkommen att skicka in en ny fråga!

Med vänliga hälsningar,

Alexandra Holmér SposatoRådgivare