FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder27/09/2019

Hur lång är preskriptionstiden för våldsamt motstånd?

Hej jag ska in på förhör ang våldsamt motstånd som hände för väldigt länge sedan och skulle vilja veta om det finns någon preskriptionstid på detta brott och sånna fall hur lång tid det är?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Kommer titta lite i brottsbalken (BrB) för att svara på denna fråga.

När det gäller preskriptionstid så behandlas det i 35 kap. 1§ BrB. Där står det att preskriptionstiden är två år om brottet inte ger svårare straff än 1 år i fängelse. När det gäller våldsamt motstånd, som behandlas i 17 kap. 4§ BrB så är påföljden högst 6 månader i fängelse.

Detta är då under 1 år i fängelse och det betyder att preskriptionstiden är två år.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Mvh

Lawline RådgivareRådgivare