Hur kräver man skadestånd från en kortvarig hyresgäst?

Hur kan jag få ersättning av omfattande vandalisering när jag hyrt ut mitt hus via Airbnb?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du har inkommit med din fråga till oss på Lawline.

Jag tolkar din fråga som att du undrar hur man går till vida för att begära ersättning gentemot hyresgäster som orsakat skador på huset. Ditt anspråk vilar på allmän skadeståndsrättslig grund antar jag, det vill säga att du inte har några klausuler om skador på huset upptagna i hyresavtalet gentemot hyresgästerna. Jag antar även att det faktiskt är dessa hyresgäster som orsakat skadan, antingen avsiktligen eller utav vårdslöshet.

Juridisk bakgrund

Enligt 2 kap 1 § skadeståndslagen (SkL) ska den som uppsåtligen eller utav vårdslöshet vållat sakskada ersätta denna. Skadestånd med anledning av sakskada omfattar ersättning för sakens värde eller reparationskostnad och värdeminskning, annan kostnad som uppstått till följd av detta samt eventuell inkomstförlust (5 kap 7 § SkL). Således har du rätt till en ersättning motsvarande vad det kostat att åtgärda skadorna inklusive den tiden du gått miste om att hyra ut, om det skulle vara så.

Tillvägagångssätt

Men hur ska du gå till väga i praktiken? Jag noterar att du har använt dig av AirBnB. Kanske har de någon funktion du kan använda dig av för att framställa anspråket? Jag noterar på deras hemsida att de har en omfattande policy. Om du inte vill använda dig av detta hjälpmedel kan du givetvis ta kontakt med hyresgästen och förklara situationen. Om denne skulle vägra att betala kan du behöva stämma denne vid domstol. Du ska i sådana fall lämna in stämningsansökan antingen vid den domstol som ligger närmst ditt hus (10 kap 8 § rättegångsbalken) eller vid den domstol som ligger närmst hyresgästen (10 kap 1 § första stycket rättegångsbalken). En stämningsansökan ska innehålla vad som framgår av 42 kap 2 § första stycket 1–4 rättegångsbalken, men det finns användbara mallar för detta på domstol.se.

Sammanfattningsvis har du rätt till ersättning avseende de skador som uppstått till följd av "vandalisering", och det finns ett flertal sätt att framföra ett sådant anspråk på.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar,

Viktor VårlidRådgivare