Hur kräver jag ut min arvslott som särkullbarn?

Vi är 5 syskon som har gemensam pappa, tre av oss räknas väl som särkullsbarn när vi är sedan tidigare äktenskap och två har ju mamma som nu är gift med vår pappa (som nu gått bort).

Vi är två som inte vill invänta vår arvsrätt utan vill kräva ut vår laglott då det känns som det rätta för oss.

Hur formulerar man detta skriftligt på rätt sätt så det inte går att säga att det är felaktigt och hur räknar man ut detta. Har letat runt men hittar inte formalia för detta. Förutsätter att man skickar detta rekommenderat och att det skall vara bevittnat etc.?

Lawline svarar

Hej Björn!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att du undrar hur du ska framställa ditt arvsanspråk på ett juridiskt giltigt sätt. Regler för detta finns i ärvdabalken (ÄB). Jag kommer i mitt svar utgå ifrån att det inte finns något testamente eftersom du inte nämner något om detta i din fråga.

Efterlevande makas arvsrätt då det finns särkullbarn

Du verkar redan ha viss koll på reglerna om efterlevande makas arvsrätt, men för tydlighetens skull går jag kort igenom dem här.

Så som jag har förstått det hade din pappa fem barn, varav två med kvinnan han var gift med vid sin bortgång. Om en person vid sin bortgång var gift är huvudregeln att efterlevande makan ärver all kvarlåtenskap. Detta gäller dock inte om den avlidne har särkullbarn. Ett särkullbarn har rätt att få ut hela sin arvslott och du behöver alltså inte begränsa ditt krav till att bara omfatta din laglott (ÄB 3 kap. 1 §).

Ni tre som är särkullbarn har alltså rätt att kräva ut hela ert arv omedelbart. Eftersom ni är fem barn har ni särkullbarn rätt att kräva en femtedel var (ÄB 2 kap. 1 §). Detta betyder inte att ni måste kräva ut hela er arvslott. Om ni vill kan ni välja att bara kräva ut er laglott, eller vilken annan andel ni vill.

Verkan av att kräva ut sin arvslott

Om du väljer att kräva ut hela din arvslott kommer du få ut din femtedel av din pappas kvarlåtenskap. Du kommer inte ha något anspråk på efterarv på din pappas nya fru när hon går bort.

Hur du ska framställa anspråket

För att framställa ditt anspråk bör du delta på den förrättning där bouppteckningen upprättas. En bouppteckning ska förrättas senast tre månader efter dödsfallet (ÄB 20 kap. 1 §). Bouppteckningen kan ses som dödsboets legitimation. I Skatteverkets blankett för bouppteckning finns allra sist en ruta för "övriga upplysningar". Om det i den rutan framgår att du kräver ut hela din arvslott (eller bara din laglott om du hellre vill det) så har du framställt ditt anspråk på ett korrekt sätt. Ingen bank eller liknande kommer då kunna neka dig att få ut de pengar du gör anspråk på eftersom banken är skyldig att följa de upplysningar som lämnas i bouppteckningen.

Om ni istället väljer att upprätta en egen bouppteckningshandling så skulle en lämplig formulering kunna vara följande.

"Under förrättningen upplystes om följande:

Att Björn Efternamn (personnummer) begär att få ut hela sin arvslott."

Det behövs alltså inga rekommenderade brev eller bevittnade underskrifter för att du ska få framställa ditt anspråk. Däremot måste själva bouppteckningshandlingen undertecknas av förrättaren samt två gode män. De två gode männen får inte ha något eget intresse i boet (ÄB 20 kap. 2 §).

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar

William Nordstrand LarssonRådgivare