Hur kommer jag undan straff för att ha beställt olagliga preparat?

Jag har beställt olagliga preparat av olika slag utrikes och dom har beslagtagit dom i tullen. Fick hem en kallelse från polisen/tullen på förhör. Förutom att paketen är adresserat till min lägenhet, kan dom få fram några andra bevis på att det är jag som har beställt eller kan jag bara neka och säga att det är någon annan som har beställt dom här grejerna och skrivit min adress? Hur kan man "lättast" komma undan? Kan också säga att det gäller kanske 3 st olika paket med olika preparat i.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag kan dessvärre inte besvara frågan om hur du "lättast kommer undan" ansvar för brottet/brotten du är misstänkt för. Däremot kan jag rent generellt informera om vilka rättigheter och skyldigheter du har samt vad polis/tull måste bevisa.

Om du är kallad till förhör är du skyldig att inställa dig till sådant. Om du inte kommer till förhöret kan du bli hämtad av polis. Förutom skyldigheten att komma till förhöret så har du ingen skyldighet att besvara några frågor, eller för den delen tala sanning. Det är således tillåtet att säga att du inte beställt preparaten, även om du gjort det. Det är polisen (i förlängningen åklagaren) som har hela bevisbördan om ärendet går till domstol. Går det till domstol måste åklagaren lägga fram bevisning som gör att det är ställt utom rimligt tvivel att du faktiskt begått brottet (dvs beställningen av de olagliga preparaten). Att något ska vara ställt utom rimligt tvivel är ett högt ställt krav och det ska inte finnas några andra rimliga förklaringar. Om det är rimligt att det är någon annan som beställt det till din adress är det således inte ställt utom rimligt tvivel att du är skyldig.

Tyvärr kan jag inte uttala mig om hur utgången blir, det är i slutändan beroende av vad vilka bevis som finns mot dig och vilken bedömning domstolen gör. Om polis och åklagare exempelvis kan få fram mailkontakt i ditt namn, eller betalningar för preparaten med ditt bankkort eller från ditt konto är det givetvis sådant som talar till din nackdel.

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare