FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder19/02/2018

Hur kommer det sig att unga förbrytare kan få påföljder som fängelse och skyddstillsyn trots att det finns särskilda brottspåföljder för unga?

Hej, jag vet att det finns särskilda brottspåföljder för de unga förbrytarna men hur kommer det sig att de kan få vuxna brottspåföljder också såsom fängelse, skyddstillsyn etc.

Lawline svarar

Hej, stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

De regler som finns om brottspåföljder för unga hittar du i Brottsbalken (BrB). Just för din fråga kan det också vara intressant att titta på förarbeten och kommentarer till lagen för att se vad lagstiftaren har haft för tanke bakom bestämmelserna.

Det finns egentligen tre olika åldersgrupper av unga. För det första har vi personer under 15 år som inte kan dömas till påföljder (straff) för brott enligt BrB 1 kap. 6§. De kan istället t.ex. få vård med stöd av Socialtjänstlagen (SoL) eller Lag (1990:52) med särskilda bestämmelser om vård av unga (LVU).

För det andra har vi personer som har fyllt 15 år men ännu inte har fyllt 18 år. Som huvudregel gäller att brott begångna av personer mellan 15 och 18 år får åtgärder inom socialtjänsten (SoL eller LVU) snarare än inom kriminalvården. Finns det synnerliga skäl kan det bli fråga om fängelse ändå (BrB 30 kap. 5§ 1 st.). Att lagstiftaren har valt att använda just den formuleringen tyder på att domstolarna ska vara väldigt försiktiga och restriktiva med att döma till fängelse om personen är under 18 år. Det är inte lätt att ge någon exakt förklaring på vad som är synnerliga skäl, utan det får bedömas av domstolen från fall till fall. I tidigare praxis har Högsta domstolen t.ex. tagit hänsyn till vilken typ av brott det rör sig om, hur allvarligt brottet är, hur straffvärdet ser ut, om det rör sig om upprepad brottslighet från den unges sida och hur omständigheterna i övrigt ser ut. Se exempelvis rättsfallen NJA 1996 s. 509, NJA 1990 s. 622 och NJA 1989 s. 870.

För det tredje har vi personer som har fyllt 18 år men ännu inte har fyllt 21 år. Här framgår det att det kan bli fråga om fängelse som påföljd om det finns särskilda skäl (BrB 30 kap. 5§ 2 st.). Användningen av fängelse som påföljd begränsas alltså fortfarande starkt genom formuleringen i paragrafen men inte riktigt lika starkt som när det gäller personer under 18 år (se synnerliga skäl jämfört med särskilda skäl). Återigen grundar sig domstolens bedömning bl.a. på hur grovt brott det rör sig om, vad straffvärdet är och om fler brott har begåtts. Se exempelvis rättsfallen NJA 1981 s. 335 och NJA 2015 s. 1024.

Om det skulle bli fråga om fängelse eller skyddstillsyn för den unge finns ytterligare skyddsregler. Lagstiftaren har sett fängelse som en särskilt olämplig miljö för unga människor och därför finns bestämmelser i BrB 32 kap. som istället ger möjlighet till ungdomsvård, ungdomstjänst eller sluten ungdomsvård. 32 kap. 5§ säger exempelvis att om fängelse har utdömts som påföljd så ska det istället bli fråga om sluten ungdomsvård om inte särskilda skäl finns.

Sammanfattningsvis: Lagstiftarens generella tanke bakom bestämmelserna har varit att man ska vara ganska försiktig med frihetsberövande åtgärder för unga, såsom fängelse. Det är bl.a. med bakgrund att försöka skydda de ungas utveckling. Detta skyddsintresse står dock i kontrast med intresset att skydda samhället från brottslighet på olika sätt. Med hänsyn till vilken typ av brott det rör sig om, hur allvarligt brottet är, hur omständigheterna ser ut i det enskilda fallet, om det rör sig om upprepad brottslighet från den unges sida m.m. kan det ibland vara aktuellt med "vuxna brottspåföljder". Ganska förenklat kan man alltså säga att unga ibland begår så allvarliga brott att samhället måste reagera genom en "vuxen brottspåföljd" som är frihetsberövande (fängelse eller skyddstillsyn t.ex.).

Hoppas att det här var till hjälp! Återkom gärna vid fler frågor.

Med vänlig hälsning,

Ida LjungbergRådgivare