Hur kommer arvet delas efter min mormors bror?

Min mormors bror har avlidit. Han var ej gift och hade inga barn. Inga levande föräldrar kvar .Strax efter gick min mormor bort och hon lämnar efter sig en son och en dotter som är helsyskon genom äktenskap. Även en son från tidigare. Min mormor och hennes bror hade två syskon till, som är döda sedan många år tillbaka. Och de syskonen hade vardera en son som finns i livet. Hur kommer arvet delas efter min mormors bror?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Vem som ärver vem framgår av ärvdabalken (ÄB). Enligt 2:1 § ÄB ärver personer i första arvsklassen den avlidne, d.v.s. barn i rakt nerstigande ledd. Om ingen i första arvsklassen är i livet ärver personer i den andra arvsklasen där föräldrarna delar på kvarlåtenskapen enligt 2:2 § ÄB. Om någon av föräldrarna är döda ärver dennes barn den avlidnes kvarlåtenskap, d.v.s. den avlidnes syskon.

Din fråga
Eftersom din mormors bror inte har några barn delar dennes föräldrar på kvarlåtenskapen. Då dessa inte är i livet vid arvsskiftet tillfaller 1/3 av kvarlåtenskapen din mormor och hennes två syskon vardera. Din mormors tredjedel delas lika mellan hennes barn med en tredjedel vardera. Det spelar alltså ingen roll att dessa är halvsyskon då alla är till lika stor del släkt med din mormors bror.

Slutsats
Din mormor och hennes två syskon får 1/3 av kvarlåtenskapen. Då alla dessa är nu avlidna tar deras barn sina föräldrars ställe och delar lika på förälders arvslott.

Jag hoppas du fått svar på din fråga.

Vänligen,

Malcolm HamiltonRådgivare