Hur klandrar man beslut i en samfällighetsförening

Kan man klandra ett beslut som tagits på ett medlemsmöte i en samfällighet?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Enligt 15 § lagen om förvaltning av samfälligheter så kan en delägare klandra ett beslut som föreningen har fattat. Ett beslut kan klandras på tre grunder. Den första är att beslutet inte tillkommit i behörig ordning, exempelvis om man inte iakttagit röstningsregler. Den andra är om beslutet strider mot lag eller annan författning. Den tredje är att den klagande delägaren anser att dennes intressen inte har beaktats i skälig omfattning i beslutet.

Man har fyra veckor på sig från och med dagen för beslutet att klandra det annars går talerätten förlorad. Klander sker genom att man väcker talan mot övriga delägare i föreningen i mark- och miljödomstolen.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare