Hur kan utmätning se ut som?

Hej jag undrar en sak om man inte har råd att betala en skuld hos Klarna, vad händer tillslut när det går så långt att den kommer in till Kronofogden?

Kommer kronofogden komma till huset jag bor i och göra utmätning?

Det är min sambo som äger huset.

Lawline svarar

Hej!

Tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om du inte kan betala en skuld så kan du drabbas av utmätning av din egendom och utmätning av din lön. I sista hand kan du drabbas av konkurs.

Utmätning av egendom

När kronofogden ska utmäta din egendom kommer de i första hand välja egendom som kan användas till fordringens betalning med minsta kostnad eller förlust för dig som gäldenär, 4 kap. 3 § utsökningsbalken (UB).

Lös egendom får utmätas, om det framgår att egendomen tillhör gäldenären, 4 kap. 17 § UB.

Din partner behöver göra sannolikt att egendom som är i huset tillhör denne för att egendomen inte ska utmätas, 4 kap. 19 § UB.

Löneutmätning

Kronofogden kan utmäta din lön. Det betyder att kronofogden bestämmer ett visst belopp som ska dras från din lön varje månad och pengarna som kronofogden tar går till att betala skulden, 7 kap. 1 § UB.

Konkurs

Det yttersta konsekvensen som kan drabba sig är konkurs.

Konkurs innebär att ett "konkursbo" lett av en förvaltare tar över i princip alla dina tillgångar. Dessa säljer sedan konskutsboet för att betala av skulden, 1 kap. 1 § konkurslagen (KL).

Under en konkurs kan inte du göra samma saker som annars. De tillgångar konkursboet tar kan du inte göra något med. Du får i princip inte heller gå in i avtal, 3 kap.1 § KL.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Behöver du vidare hjälp med betalningsanspråk och insolvens är du välkommen att kontakta oss på tfn 08-533 300 04 (måndag till fredag 10:00–16:00) eller maila oss på info@lawline.se.

Med vänlig hälsning/

Arman Mohajeri FalahRådgivare